Rinnakkaisryhmänsä tapaan myös 4. jakson RUB2 kurssin
opiskelijat käyttivät digikynää osana kurssin opiskeluaan. Kurssi oli
opetusharjoittelijoiden kokonaisuudessaan toteuttama, ja näin hekin pääsivät
käyttöopastuksen ja yhteisen ideoinnin jälkeen kokeilemaan, miten digikynä
soveltuu ruotsin opiskeluun.
Tällä kurssilla kynää käytettiin kahdella eri tavalla:
oppilaat tekivät kynällä tekstin sisällön ymmärtämistä testaavan tehtävän ja
opetusharjoittelija laati kynällä opiskelijoille itseopiskelumateriaaliksi
kertauspaketin, johon oppilaat saivat tutustua itsenäisesti kotona kokeeseen
valmistautuessaan. Oppilaiden tehtävä oli laatia ajatuskartta ruotsiksi
kurssiin kuuluvasta tekstistä ja sisällyttää myös ääni tuotokseensa, jotta
kirjallisen luovan tekemisen lisäksi saatiin harjoiteltua myös suullista
kielitaitoa. Opetusharjoittelijan osuudessa harjoittelija laati malleja ja esimerkkilauseita
koealueeseen kuuluvista kielioppiasioista äänen kera samaan tapaan kuin
oppitunnillakin.
Opetusharjoittelijoiden työpanos oli erinomainen. Laadittu
kertauspaketti oli hyvin havainnollinen ja selkeä. Opetusharjoittelijoiden
keräämissä digikynäkokeilua koskevissa palautteissa myös oppilaspalaute oli
hyvä. Kertauspakettia pidettiin yksityisopetuksen kaltaisena opetusmuotona ja
se koettiin hyödylliseksi oppimisen kannalta. Myös opettajan kannalta tämäntyyppinen
kertausmateriaalin tuottaminen on varteenotettava vaihtoehto varsinkin
tiivistahtisilla lukiokursseilla, joilla kertaamiseen jäävä aika on valitettavan
vähäinen.
Oppilaiden tehtävien osalta kohtasimme enemmän teknisiä
ongelmia, mutta tälläkin kertaa niistä selvittiin. Teknisten asioiden suhteen
jää vielä kuitenkin kehittämisen varaa, mikäli kyniä jatkossa käytetään
opiskelussa, sillä nopeatempoinen kurssimuotoinen opiskelu ei salli suuria
poikkeamia eikä ajan tuhlaamista teknisiin seikkoihin. Tiedon siirron ja
purkamisen tulee tapahtua sujuvasti ja helposti, jotta kynä palvelee tarkoitustaan
oppimisen ja opetuksen monipuolistajana sen sijaan, että se koettaisiin
ylimääräisenä hidasteena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti